Juldagen

Igår kom jag på att jag inte har några kläder som passar min kropp, eller snarare att jag inte har en kropp som passar mina kläder. Körigt. Jag har tidigare år aldrig avlagt några nyårslöften gällande viktminskning (jo kanske en gång då jag var typ 15 år eller nåt). jag tänkte att jag skulle prova i år, eller kanske inte avge löfte men när jag slutade röka gjorde jag det på nyårsafton utan löfte att sluta, jag bara bestämde mig att nu får det vara nog. Det är tre år sedan om en vecka. Inte ett enda bloss sen dess. Jag satsar på att det ska funka på samma sätt med detta. Skillnaden är att när man slutar röka så slutar man bara med ett moment, slut, klart. vid viktminskning är det inte bara att sluta med ett "moment", det skall börjas med flera andra samtidigt. T ex:

Sluta med:
- Socker
- Onödigt fett
- Vitt mjöl

Det känns som den lätta biten, det svåra blir detta. 

Börja med:
- Att laga socker och saltfattig mat
- Att variera kosten
- Att äta halva tallriken med grönsaker
- Att äta fem gånger om dagen (frukost, två lagade mål mat och två mellanmål)
- Att äta 600-700 gram grönsaker per dag
- Att motionera en timme per dag motion

osv, osv...

Jag är ju en så där "svart eller vitt" - människa, lite svårt att hålla mig i gråzonen mittemellan, men det är väl bara att börja öva. Ska försöka hitta en balans i mig själv med maten. Det som är så skönt är att Nicke hakar på maten så jag inte behöver fundera på fler maträtter... =)

//Hälsningar från en motivationsladdande kolaätare (endast i juletid)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0